What happened to your skin? - Reisverslag uit Sengerema, Tanzania van Leonie Wenger - WaarBenJij.nu What happened to your skin? - Reisverslag uit Sengerema, Tanzania van Leonie Wenger - WaarBenJij.nu

What happened to your skin?

Door: Leonie

Blijf op de hoogte en volg Leonie

26 November 2014 | Tanzania, Sengerema

Dat vroeg een student nurse mij vorige week, volgens mij dacht hij dat ik een of andere rare huidziekte had. Ik heb hem toen maar uitgelegd dat dat komt omdat ik blank ben.

Vorige week vrijdag ben ik meegegaan met Mama Safi, de wondverpleegkundige in het ziekenhuis. Het was echt een goede, leerzame dag. Meteen toen ik binnenkwam mocht ik de eerste patiënt verzorgen, omdat ze dit een makkelijke vond. Geen pus en geen andere smerigheden zei ze, alleen maar schoonmaken. Ik heb veel zelf mogen doen die dag en heb wonden gezien die er in Nederland niet zijn. Net toen ik dacht dat ik alles wel gezien had, kwam de meest indrukwekkende wond binnen. Een man, wiens arm regelrecht uit de tentoonstelling van bodyworlds leek te komen, er zat geen huid meer aan, ik kon alleen maar spieren en pezen zien. Toen ze vroeg of ik deze wond wilde verzorgen, heb ik maar gauw ‘Hapana’ (nee in het Swahili) gezegd.

Afgelopen weekend zijn we naar Ukerewe Island geweest, we hebben op zaterdag een paar uur over het eiland gefietst en zijn op plekken geweest waar een fietsende mzungu waarschijnlijk nooit eerder vertoont is. Zondag wilden we de ochtend boot terug nemen, maar omdat deze ineens een half uur eerder vertrok (?! Ik dacht dat alles hier later ging) hebben we die gemist en moesten we de middagboot nemen. We zijn toen nog naar het ‘mooiste’ ‘paleis’ van Ukerewe geweest, wat eigenlijk een gigantische grap was, want een gemiddelde schuur ziet er nog beter uit in Nederland. Toch was het een leuke ervaring, want nu weten we hoe vies de poep van 3000 vleermuizen ruikt. De bovenverdieping was namelijk helemaal bezaaid met vleermuizen.

Maandag ben ik de hele dag met Michiel (coassistent) meegegaan, ik vond het een leuke dag, we hebben veel verschillende patiënten gezien.

Dinsdag middag ben ik met Frederique mee geweest naar labour ward, ik heb m’n eerste bevalling gezien en ook bij een keizersnede gekeken, en geassisteerd bij het opvangen van de baby. Ik vond het een leuke middag!

Vandaag zijn Lucie en ik mee op outreach geweest, het was een half uur rijden en we hebben er veel kinderen gewogen en gevaccineerd.

Volgende week gaan Frederique, Michiel en Simone al weg, dus dit zondag is er een afscheidsfeestje!

Ik zal proberen de de volgende blog iets sneller te schrijven!
Liefs vanuit Sengerema.

  • 26 November 2014 - 20:20

    Simon:

    wauw Leo, wat een avonturen!
    Hoe bevalt het leven je buiten het ziekenhuis?
    Veel van de omgeving kunnen zien?
    Maak wel veel foto's hè?!
    Liefs,
    Simon

  • 27 November 2014 - 20:09

    Eric En Joke:

    Lieve Leonie,
    Wat een belevenissen, zeg ! Ja, in wat toch een andere wereld ben jij terecht gekomen. Fijn, om je op deze manier te volgen. Een mooi afscheid van de co's en succes verder met het vervolg. Heel veel liefs uit Gorssel: "ome Eric" en " tante Joke".

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Sengerema

Leonie

Hoi!! Hier kun je lezen over mijn avonturen! :)

Actief sinds 28 Okt. 2014
Verslag gelezen: 182
Totaal aantal bezoekers 2151

Voorgaande reizen:

31 Oktober 2014 - 31 December 2014

Stage in Tanzania

Landen bezocht: