Des te groter, des te voorrang - Reisverslag uit Sengerema, Tanzania van Leonie Wenger - WaarBenJij.nu Des te groter, des te voorrang - Reisverslag uit Sengerema, Tanzania van Leonie Wenger - WaarBenJij.nu

Des te groter, des te voorrang

Door: Leonie

Blijf op de hoogte en volg Leonie

29 December 2014 | Tanzania, Sengerema

Want zo werkt het hier, hoe groter je bent als verkeersdeelnemer, hoe meer voorrang je hebt. Als voetganger kan je maar beter goed uitkijken, want als er naar je word getoeterd, moet je zorgen dat je zo snel mogelijk aan de kant gaat. Oftewel elke oversteek hier voelt als een kleine zelfmoordpoging en ook als we in de taxi zitten kunnen we soms maar beter onze ogen dicht doen!

13 december hebben we afscheid genomen van Sengerema, we zijn toen naar Mwanza gegaan waar we nog een gezellige zaterdag met alle co’s hebben gehad!
Zondag ochtend begon onze safari, we werden opgehaald bij het hotel, door onze kok en gids/chauffeur. Ze waren allebei heel aardig, gelukkig! We zijn vanaf Mwanza naar de Serengeti gereden, waar we ons eerste wild hebben gespot. Serengeti is echt prachtig. We sliepen in een tentje, zonder hek om het terrein, ’s nachts hoorden we wilde dieren voorbij lopen.
Ook dag twee van onze safari hebben we doorgebracht in de Serengeti, we hebben heel veel mooie dieren gezien en zijn ook nog bij het informatiecentrum geweest in Seronera. ’s Nachts hebben Lucie en ik nog wel een beetje bang geweest, we hoorden een hyena vlak bij onze tent.. (onze stomme buren hadden eten buiten laten liggen..) Gelukkig ging hij wel snel weer weg.
Op dag drie zijn we vertrokken naar Ngorongoro Conservation Area, het was een mooie rit. Onderweg zijn we gestopt bij een Masaai dorp (dat is een stam hier in Tanzania), ze lieten een paar traditionele dansen zien en gezang horen en we hebben een rondleiding gehad door hun dorp, het was heel leuk en leerzaam! Daarna zijn we verder gereden naar de Ngorongoro Krater, dit word ook wel het 8e wereldwonder genoemd, dus jullie kunnen je een beetje voorstellen hoe ontzettend verschrikkelijk mooi het was!! Deze dag was ook onze Big Five (neushoorn, leeuw, olifant, luipaard en buffel) compleet, we hebben de neushoorn helaas alleen van heel ver kunnen zien. Na de hele dag te hebben rondgereden in de krater gingen we naar onze camping, deze bevond zich op de rand van de krater, dus we hadden een prachtig uitzicht over de krater. Nadat we ons tentje hadden opgezet, zagen we dat er olifanten uit de watertank bij het kamp aan het drinken waren. Het waren vijf olifanten, en de grootste ging zelfs tussen alle tenten door lopen. We hebben ook een mooie selfie met die olifant!
Na een koude nacht door te hebben gebracht in het Ngorongoro kamp, vertrokken we op dag vier naar Tarangire, dat staat bekend op als: ‘home of elephants’. We hebben die dag dus heel veel olifanten gezien en ook heel veel baobab bomen. We konden helaas niet in het park zelf slapen, omdat daar teveel slangen zaten. Maar we sliepen op een mooie camping even buiten het park.
Op dag vijf gingen we naar Arusha, onze eindbestemming. We zijn onderweg nog bij een snake park op bezoek geweest, het was interessant om te zien wat voor soort slangen ze allemaal hebben in Tanzania.

Op 19 december vlogen we van Arusha naar Zanzibar. Zanzibar is bloedheet, het voelde alsof de hitte me in het gezicht sloeg. Zo heet. We werden opgehaald door iemand die Lucie via via kende, een heel aardige man. Hij bracht ons naar ons hotel in Stone Town en ’s avonds zijn we met hem gaan eten, het was heel gezellig.
De volgende dag hadden Lucie en ik een spice tour geregeld (zanzibar staat bekend om al zijn specerijen) het was een leuke en interessante tour, helaas voelde ik me ziek. Toen we weer bij het hotel waren heb ik alleen nog maar geslapen en wilde ik het liefst meteen naar huis. De volgende dag was Lucie ook ziek, dus we hebben alleen maar op bed gelegen in Stone Town.

Pas toen we maandag naar het volgende hotel gingen voelden we ons allebei weer beter. We hadden een heel mooi hotel in Jambiani, met uitzicht over de zee! We hebben er heel veel leuke activiteiten gedaan, zo hebben we een ochtend gesnorkeld, dat was prachtig; heel veel mooi koraal en gekleurde vissen. De volgende dag zijn we naar Jozani Forest geweest, dat staat bekend om de Red Colobus Monkey, die leeft alleen op Zanzibar.
We zijn ook een dagje naar Prison Island geweest, dat is een eiland waar de slaven vroeger voor straf werden heen gebracht. Nu is er een hotel en worden er schildpadden opgevangen, we hebben echt hele grote gezien. Vlak bij het eiland konden we nog heel mooi snorkelen, er was weer heel veel prachtig koraal en mooie vissen!
De volgende dag ging onze wekker al om 5.20, want we gingen met dolfijnen zwemmen! Dat was echt leuk, we zijn heel dichtbij ze geweest! We hebben die dag nog een beetje op het strand gelegen en onze tas ingepakt.

Zaterdag 27 december zijn we verhuisd naar ons laatste hotel, dat lag helemaal in het noorden van Zanzibar in Nungwi. Toen we het hotel hadden betaald zagen we dat ons geld zo goed als op was, dus moesten we de volgende dag wel naar Stone Town (enige plek waar je kan pinnen op Zanzibar), we hebben er een avontuurlijke dagje van gemaakt, want we zijn met de dalla dalla gegaan (het lokale openbaar vervoer), dus we hebben met z’n zessen gezeten op een plek die eigenlijk voor vier man bedoeld was. Het was een grappige ervaring, maar terug hebben we toch de taxi genomen. We hebben een beetje door Stone Town gewandeld, lekker gegeten en mooie souvenirs gekocht.
Vandaag was onze laatste dag op Zanzibar, we hebben lekker uitgeslapen en lekker niks gedaan vandaag. Op het strand gelegen en naar de apen gekeken, er zitten hier namelijk twee half tamme aapjes.

Morgen vertrekken we om 10 uur (8 uur Nederlandse tijd) uit ons hotel, we gaan met de ferry naar Dar es Salaam en dan naar het vliegveld. We vliegen om 23.59 (21.59 Nederlandse tijd) en landen om 7.35 op Schiphol! We hebben een lange reis voor de boeg, maar allebei veel zin om weer naar huis te gaan!

Ik heb de afgelopen twee maanden veel geleerd. Ik weet niet precies wat ik wel wil, maar vooral wat ik niet wil! Namelijk; ik wil niet werken met zieke kinderen en ook niet met brandwonden. Verder vond ik de wondzorg in Sengerema wel heel interessant en leuk om te doen.

Dit was mijn laatste blog vanuit Tanzania.
Tot snel in Nederland!
Liefs vanuit Zanzibar!